Handlekurv(0 produkter)

Din handlekurv er tom

Favoritter

Handlekurv(0 produkter)

Din handlekurv er tom

Fiskars

Fiskars Group vil sette gullkant på hverdagen med produktene sine. Noen av varemerkene som inngår i Fiskars konsern i dag er Fiskars, Iittala, Arabia, Hackman og Rörstrand. Produktene finnes i dag i over 100 land og verdsettes av enda flere.
Fiskars
Fiskars
På lager
Kategori
Varemerke
Serie
Materiale
Produksjonsland
Designer
Farge
Pris
kr
kr
402 produkter
40 av 402 produkter

Den oransje saksen

Den oransje saksen fra Fiskars finnes i dag i nesten ethvert hjem. Faktisk var selskapet det første til å lage en saks med plasthåndtak, og at det skulle bli oransje var ikke en selvfølge fra starten. Som med mange andre suksesser var det faktisk en ren tilfeldighet at saksen ble oransje. 
Det var i år 1967 at plastsaksens prototype skulle produseres. Prototypene skulle produseres i svart, rødt og grønt i henhold til designerens design. I produksjonen var det litt oransje farge igjen i maskinen. Maskinisten bestemte seg for å bruke den oransje fargen før de andre saksene skulle produseres. Saksen ble dermed produsert i prototype fargene svart, rød, grønn og oransje. Da det var tid for å ta en avgjørelse, var det den oransje og den svarte saksen som ble stemt frem som favoritter.
Siden 1967 har Fiskars solgt over en milliard sakser. I tillegg til den oransje klassiske saksen, finnes det også mange andre sakser i sortimentet.

Saksfabrikk

Et tiår senere åpner selskapet en fabrikk som produserer sakser i USA. Verdens sterkeste økonomi ønsker sakserne velkommen.
I dag har konsernet vokst til å produsere mer enn sakser, men selv i dag holder den oransje saksen seg sterk på markedet.

I dag

Fiskars produkter i dag strekker seg fra hageredskaper til kjøkkenutstyr.
Til kjøkkenet er Fiskars kniver, bestikk og stekepanner utrolig populære. Stekepanner i Hard Face-serien kan brukes i lang tid og fortsetter å levere det samme sterke non-stick belegget år etter år.

Fiskars bruk

Bruket er i dag et sted som mange besøker for å delta på arrangementer og aktiviteter knyttet til finsk design, kunst, natur og mye mer. Hvert år besøker omtrent 200 000 personer bruket.

Bærekraftsarbeid

Selskapet ønsker å være i forkant av bærekraft innenfor sin bransje, dette gjennom å jobbe mot en kultur av bruk-og-kast, jobbe for en karbonnøytral fremtid og økt glede.
For å etterleve målene sine brukes sirkulære og holdbare materialer i alt fra produkter til emballasje. Målet er at emballasjen skal kunne være helt resirkulerbar. Avfallet som kommer fra egen virksomhet resirkuleres av selskapet selv.
For å oppnå Parisavtalens mål om 1,5 grader er det gjort endringer i virksomheten for å redusere utslipp og også øke samarbeidet med leverandør partnere.
Økt glede skal oppnås ved å skape et verdsatt arbeidsmiljø med null frekvens av arbeidsulykker og et økt mangfold.

Historie

Fiskars ble grunnlagt allerede på 1600-tallet, nærmere bestemt år 1649 og er i dag Finlands eldste virksomhet. Fiskars var da et av mange jernverk i Finland. Under den tiden ble Finland styrt av Sverige, som da var et av landene som produserte mest jern i Europa. Peter Thorwöste begynte å produsere produkter i Fiskars av jernmalm. Malmen kom hovedsakelig fra Stockholms skjærgård.
Etter Thorwöste har mange familier drevet fabrikken som har rukket å være en kobberfabrikk, hatt fokus på jernforedling og produksjon av ploger og fjær. Fiskars bruk har med andre ord antatt mange former.